Традиційні фізичні диктанти
1. Словниковий диктант
Після закінчення теми вчитель диктує
відповідні слова, які учні повинні правильно записати та запам'ятати. Наприклад,
тема: «Початкові відомості про будову речовини»: матерія, речовина, молекула,
атом, дифузія; змочування, фізичне тіло, фізичні явища, фізичні величини,
температура, хаотичний рух.
2. Логічно-ланцюжковий диктант
За запропонованим прикладом скласти
логічний ланцюжок: фізична величина -» одиниця вимірювання -» фізичний прилад.
маса —> кг —» терези
? -> м3 —>
мензурка
довжина
—> ? —> лінійка
швидкість —> м/с —> ?
? _» ? _4 (скласти
. самостійно)
13. Стехіометричний диктант
а) Допишіть формули:
V=…. M=…..t=…..N=…..Na=….
б) Укажіть одиниці вимірювання фізичних
величин:
[т] = ...;[м] = ...;[МА} = ...;[N] = ...;[V} = ...
в) Допоможіть учневі встановити запис
у зошиті:
4. Фразеологічний диктант
Закінчити речення.
1) Архімедова сила дорівнює... рідини в
об'ємі тіла.
2)
Тиск рідини залежить від густоти і від... стовпа рідини.
3)
Тіло знаходиться всередині рідини, якщо РА дорівнює...
4)
В умовах невагомості ЕА...
5)
Тіло плаває на поверхні рідини, якщо РА„.
¥■■.
6)
Тіло тоне в рідині, якщо Fв Fа
7)
5. Формульний диктант ,
1) Формула для обчислення кількості
теплоти, необхідної для
нагрівання речовини
2) Формула для обчислення кількості
теплоти, що виділяється при плавленні кристалічних тіл.
3) Формула для обчислення кількості
теплоти, що виділяється під час
згоряння палива.
4) Формула для обчислення кількості
теплоти, що не-1 обхідна для
пароутворення.
6. Вибірковий (графічний диктант)
Учитель читає твердження. Якщо
учень згоден з цим твердженням, він відповідає «так», а якщо не згоден — «ні».
1) світло від джерела поширюється
прямолінійно у всіх напрямках.
2)
Закон відбивання виконується тільки для дзеркал.
3)
Збиральні лінзи дають дійсне зображення, а розсіювальні лінзи — уявне.
4)
Короткозорій людині необхідні окуляри з розсіювальними лінзами.
5)
Далекозорій людині необхідні окуляри з увігнутими лінзами.
6)
Фотоапарат дає уявне зображення.
7)
Розмір зіниці ока людини може змінюватися в 4 рази.
Нетрадиційні фізичні диктанти
1. Диктант-гіпотеза
Це форма навчальної діяльності,
коли учні, вирішуючи проблему, висловлюють свої припущення, формулюють висновки.
Наприклад: «Петро Капиця
стверджував, що нині людство освоїло ядерну енергію й створило атомну і водневу бомбу, що не лише допомагає людям жити, а
й загрожує їм загибеллю.
Невже
вперше в історії людства відкриття нових сил природи послужило йому на
шкоду?».
Що
зараз заважає ядерній енергії служити мирному, культурному життю людства?
2. Диктант
«Мовчання»
Учитель
мовчки демонструє прилади ілюстрації фізичних явищ, графіки, формули, а учні
повинні записати і їх назву,
призначення, види явищ тощо.
3. Диктант-змагання
а) Усний диктант між учнями різних рядів.
Дається час на роздуми. Хто не встигає виконати завдання за цей час, той вибуває з гри.
б) Фізичний бій між двома учнями біля дошки.
Учні з протилежних рядів
називають слово-термін, а учень
пояснює, що воно означає.
6. Диктант-гра «Хто швидше?» у
Біля
дошки дві команди учнів, яким забороняється розмовляти між собою під час
змагання. Завдання — якомога швидше записати на дошці крейдою задане фізичне поняття.
Кожний член команди повинен дописувати
одне слово до визначення. Виграє той, хто першим дописує речення.
Наприклад:
1) сила Ампера — це ...
2) сила
Лоренца —це...
|